h1

9 september – inga ben

09 september 2009

Idag schaktade vi klart på fornlämningen ”kyrkogården” som numera bara är en ”ruinkyrka”. Och, ja, det är nog så att det är ett kapell utan begravningar. Ska bli spännande att tolka. Ännu återstår dock datering. I ett av de stora stolphålen i långhusets hörn (se bilden nedan) påträffades lite slagg. Även en större slaggbit av samma slag påträffades vid schaktningen. Det är inte järnslagg, det kan jag säga. Några kilometer därifrån, på gården Bruket (!), ska det ha funnits ett glasbruk och nog tyckes det mig vara glasslagg jag hittade. Men vi får se. När vi ändå hade maskin passade jag på att gräva bort någon meter med rasmassor vid Säms kyrka (RAÄ 49) i ett par schakt. Tidsbesparande åtgärd som jag hoppas länsstyrelsen godkänner i efterhand (inch´ Allah).

IMG_1844Kyrkans (Raä 55) västra del. Notera det stora stolphålet i sydvästra hörnet och sydportalen (som jag tolkar mörkfärgningen längst ner i bild).

Dagens deltagande arkeologer: Claes Theliander

Övriga deltagare: Helena Johansson, Arne Johansson plus Arnes svärson med grävmaskin

Drygt 25 besökare under dagen.

Lämna en kommentar